EidsvollPuls

EidsvollPuls

En 143-åring takket av

Etter over 143 års innsats kan den endelig puste ut – gamlebrua på Minnesund. Det siste toget har passert, og om ikke lenge vil skinnene bli fjernet og brua går over i en helt annet tjeneste. I løpet av høsten 2024 vil det nemlig bli mulig å ta seg over brua til fots eller med sykkel. Da blir nemlig Vormtråkk sluttført, og en strekning på ca. 5 km fra Eidsvoll stasjon til Minnesund vil være tilgjengelig for publikum. Vormtråkk skal for øvrig også kobles sammen med Mjøstråkk, og da vil det bli en sammenhengende turvei, helt fri for trafikk, fra Eidsvoll stasjon til Morskogen.

Her kjører Stålvogntoget over brua for nest siste gang

Her kjører Stålvogntoget over gamlebrua for nest siste gang. Foto: Bjørn Hytjanstorp


Jernvogntoget


For å takke av den gamle jernbanebrua arrangerte Norsk jernbanemuseum fredag en avslutningstur fra Hamar til Eidsvoll med det 62 år gamle «Stålvogntoget». Siden strekningen er elektrifisert var det lokomotivet «El 13.2142» som fikk æren av å trekke toget den nest siste og siste turen over gamlebrua på Minnesund.

- Det er 112 personer som har løst billett, noe vi er meget godt fornøyde med, sier Mette Larsen fra Norsk Jernbanemuseum til EidsvollPuls.

- Dette er jo en litt spesiell anledning, noe som mange åpenbart ville få med seg. Nå skal forresten Arne Julsrud Berg holde et miniforedrag og det blir veldig interessant. Når han er ferdig returnerer til Hamar, forteller Larsen før Julsrud Berg rigger seg til på perrongen på Minnesund stasjon.

Lokomotivet El 13.2142 trekker Stålvogntoget over gamlebrua for nest siste gang

Det var lokomotivet El 13.2142 som fikk æren av å trekke Stålvogntoget på den historiske turen. Foto: Bjørn Hytjanstorp



Må tas vare på


Og direktøren på Mjøsmuseet Arne Julsrud Berg skuffet ikke de historieinteresserte, og i løpet av knappe fem minutter fikk man vite mye interessant om Minnesund. Julsrud Berg sa blant annet at hele området er et kulturhistorisk sted som må tas vare på.

- Etter min oppfatning er Minnesund et av de fineste kulturminnene vi har som viser kommunikasjonen med tog-, bil- og båttrafikk fra riktig gamle dager og frem til i dag. Og står vi her i rundt fem minutter ser vi også fly som skal til Gardermoen, og da får vi de lange historielinjene. Jeg må legge til at det er veldig viktig at vi tar vare på bruene, stasjonen og anlegget til Mjøssamlingene, som sannsynligvis vil bli fredet av Riksantikvaren.

Direktør for Mjøsmuseet Arne Julsrud Berg på Minnesund stasjon

Direktør for Mjøsmuseet Arne Julsrud Berg holdt et meget interessant miniforedrag på Minnesund stasjon fredag kveld. Foto: Bjørn Hytjanstorp


Stålvogntoget var forresten ikke det siste toget som kjørte over gamlebrua. Lørdag morgen klokken 06.44 passerte nemlig Lillehammertoget, og avsluttet med det en 143 år gammel jernbanehistorie på Minnesund.

RE10 fra Lillehammer passerer

Klokken er 06.44 lørdag 7. oktober 2023 og RE10 fra Lillehammer passerer gamlebrua på Minnesund som det aller siste toget. Foto: Bjørn Hytjanstorp


Ps. Visste du at den nye jernbanebrua på Minnesund blir Norges lengste jernbanebru? Den er nemlig 836 meter, og nesten dobbelt så lang som Hallevannet bru ved Larvik som er 430 meter.
Men den nye brua på Minnesund blir grundig slått når Tangevika jernbanebru står ferdig i 2027, for den blir hele 1040 meter!

Mette Larsen (Norsk Jernbanemuseum), Olav Nordli (Kommunikasjonsrådgiver og pressekontakt i Bane NOR) og Ronald Holmstrøm (Norsk Jernbanemuseum)

- Dette var Olavs idé, sier Mette Larsen fra Norsk Jernbanemuseum om det å arrangere en tur med Stålvogntoget fra Hamar til Eidsvoll. I midten Kommunikasjonsrådgiver og pressekontakt i Bane NOR Olav Nordli og til høyre Ronald Holmstrøm fra Norsk Jernbanemuseum. Foto: Bjørn Hytjanstorp