EidsvollPuls

EidsvollPuls

Ikke la deg lure!

La meg gå rett på sak: Vi i EidsvollPuls har ingen ambisjoner eller ønsker om å lure våre lesere til å klikke på en artikkel. Punktum!


Stian Carstensen og William Kristoffersen i 2014

Denne saken handler ikke om Stian Carstensen og William Kristoffersen. Ei heller om felleskoret som sto på scenen i parken for 10 år siden. Foto: Bjørn Hytjanstorp


Bildet over er brukt for å understreke litt av det jeg skal skrive om, nemlig det å bli lurt til å klikke på en artikkel.
Det kan kanskje virke som vi har fått tilbakemeldinger på at vi har for mange clickbait-overskrifter. Det er ikke tilfelle. Det vil si – vi har fått én tilbakemelding på en overskrift vi hadde tidlig i desember. Da skrev vi nemlig en sak om offentliggjøringen av skattelistene, og brukte følgende overskrift: «Jeg vil se hva du tjener». Dette var selvsagt ment ironisk, men da var det noen som mente at overskriften var intet mindre enn «tidenes clickbait-overskrift».

Bortsett fra det har det vært stille, og det er vel ikke akkurat overraskende da vi er helt bevisste på å ikke benytte oss av den type journalistiske virkemidler. Det nærmeste vi har kommet en såkalt clickbait-overskrift var da vi i oktober i fjor skrev «Kiwi på Minnesund har stengt dørene!». Da var vi så i grenseland at vi måtte starte saken med å understreke at stengingen kun var for noen uker.

Vi kunne forresten sikkert jobbet litt mer med å promotere våre artikler, for ofte er det mye morsomt som skjuler seg bak tilsynelatende kjedelige overskrifter. Som eksempelvis denne som vi la ut på juleaften: «Julen er her». Her understreket vi vel egentlig kun et faktum, altså at på juleaften, ja da er julen her. Men i denne saken er det faktisk et innhold som vi kunne ha laget mange selvstendige artikler ut av. Saken inneholder nemlig 17 bilder der flere av bildene viser og oppsummerer litt av det EidsvollPuls ikke rakk å skrive noe om i desember måned.

Nå skrev jeg vel faktisk at vi sikkert kan jobbe mer med å promotere artiklene våre, men det jeg også mener er at EidsvollPuls kanskje skulle kaste seg på clickbait-trenden? Den tanken kjenner jeg at jeg må dementere veldig fort: EidsvollPuls skal aldri starte med slik type journalistikk! Dere skal aldri få lese på eidsvollpuls.no «Her gikk det galt. Ser du dette må du gjøre dette!». Vi oppfatter den type overskrifter som en fornærmelse mot leserne. Du skal altså lures til å klikke deg inn for å vite hva som gikk galt, hvor det gikk galt, hva du skal se etter og hva du skal gjøre da. Ville vi akseptert en slik type språk i livet for øvrig? Se for deg at du skal kjøpe ny bil, og hos bilforhandleren får du beskjed om at den flotte bilen du vurderer å kjøpe «kan gjøre dette ved bråstopp foran deg» og «dette skjer etter 7 år». Men du må kjøpe bilen før du får vite hva det er snakk om.

Dette var ikke verdens beste eksempel, men har et snev av det samme i seg. Selvsagt vil vi vite mest mulig om det vi vurderer å kjøpe, det være seg en bil, en båt, et hus, en hytte, en telefon – kort sagt alt. Men i dagens medieverden skal vi altså tillate oss å bli lurt til å klikke, lures til å bli abonnent og lures til å scrolle helt til bunnen før man kommer til poenget.

Hos oss skal vi love deg at det du ser er det du minimum får, så skal vi jobbe for å bli enda bedre til å promotere oss. Vi trenger nemlig at folk heier på EidsvollPuls, og at dere viser at dere setter pris på at det finnes et nyhetsalternativ i Eidsvoll. Det viser dere aller best ved å tegne et abonnement som i sin tur fører til at EidsvollPuls lever videre. Og ikke bare lever videre, men også kan bestå av flere journalister som kan dekke enda mer av alt det som skjer i Eidsvoll.

Fra Åpen Gård på Sandholt søndag 14. august 2016

Som dere la merke til handlet ikke dette om at det var Åpen Gård på Sandholt søndag 14. august i 2016 :-) Foto: Bjørn Hytjanstorp