Invitert: - Fra tid til annen er det behov for å revidere vedtektene
-
Invitert
-
20.10.2025 Kl. 10:55
Tove Kjellerød, f. 1948, opprinnelig fra Oslo, bosatt nær Sundet. Utdannet lærer og spesialpedagog, arbeidet mesteparten av livet som byråkrat på kommunenivå. Frilans reiseleder og diversør. Er mamma, svigermor og mormor og lever av det lærere kaller «utsatt lønn», nemlig pensjon. Samfunnsinteressert så det holder, sies det. Til tider ufordragelig besserwisser.
Enhver offentlig tjeneste med respekt for seg selv har vedtatte VEDTEKTER. Disse regulerer gjerne hvordan det offentlige stiller krav til oss folk, men sjelden eller aldri hvordan det offentlige selv stilles krav til tilbake. Vedtekter er sjelden på tilbudssida, som regel heller på den sida der noe blir begrenset.
Også vår kommune holder seg med vedtekter, gjerne hjemlet i lov og forskrift gitt av høyere instanser. De går som regel klar av rene lovbrudd, men kan sies noen ganger å bevege seg på kanten av det lovmakerne i første instans hadde som intensjon.
Fra tid til annen er det behov for å revidere vedtektene. For tiden er det vedtektene for de kommunale barnehagene som er oppe til politisk behandling. Denne skribenten holder seg som regel utenfor den politiske debatten, men denne gang ble fristelsen til å kommentere for stor. I samråd med vi folk bemerkes følgende:
Det er bred enighet i vårt samfunn, (etter hvert i alle fall), om at barnehager er et gode. Et gode for barna og for familier som gjør at hamsterhjulet går rundt. Barnehager er liksom olja det som smører samfunnet og bidrar til at begge, (når det er to), kan delta i et stadig akselererende arbeidsliv. I tilfelle det bare en èn forsørger sier det seg selv at hen må tjene til mat på bordet.
Så da kunne man jo tenke at kommunen som barnehageeier ønsket å bidra til at barnehagetilbudet ble tilpasset vi folks behov, eller? At åpningstidene var fleksible nok til at vi folk rakk jobben om morgenen og rakk tilbake til henting om ettermiddagen. Vi er som kjent en pendlerkommune. At vi fikk ha en deltidsplass for toåringen når vi kom hjem fra sykehuset med nr to, gjerne en dag eller to etter fødsel, slik at alle fikk pusterom, toåringen i barnehagen og mor og far med den nye.
Videre at også kommunen hadde fått med seg at ferieloven stadfester at arbeidstakere skal ta ut ferie i tidsrommet 1. mai til 30. august og ikke kan gjøre krav på å ta ut ferie i juli. De nye vedtektene foreslår at barnehagene skal være stengt to uker i juli i stedet for, som det er nå, at to barnehager er åpne for dem som trenger det.
Så innskrenkes åpningstiden i jula og i påsken. Riktignok har mange redusert arbeidstid i høytidene, men mange har ikke det. Nok en begrensning av tilbudet. Når det så også foreslås å redusere daglig åpningstid fra 10 timer til 9,5, må vi folk spørre oss om hva som er målet med å gjøre barnehagetilbudet betydelig dårligere enn det er. Det var neppe stortingets intensjon da de satte ned betalingen til 1200 kr pr måned at kommunen skulle følge opp med å høvle ned tilbudet.
Videre snakkes det om å innføre gebyrer ved for sen henting. Fenomenet forsentkomming er kjent selv om de aller fleste gjør hva de kan for å komme tidsnok. Det burde være nok å si Bane NOR og rushtrafikk for å få de folkevalgte på bedre tanker. Ved mistanke om slendrian bør vi folk innkalles på teppet til styrer for en utvidet dialog - kjent som overhøvling.
Summen av de foreslåtte vedtektsendringene er ikke verken til barns eller foreldres beste. At barnehagene sliter med rekruttering, luselønn og altfor lav bemanning kan ikke forsvare at det er vi folk som bære byrdene. De folkevalgte må finne løsninger på egne problemer uten å lesse dem over på innbyggerne.
Dette var, som det heter nu om stunder, dagens rant.