EidsvollPuls

EidsvollPuls

Leserinnlegg: Clickbait og kildekritikk – en refleksjon

Dette er et leserinnlegg og ytringene i innlegget står for forfatternes egen regning

Av Katarina Ottesen, Eidsvoll FrP og Elisabeth Gullikstad Albech, Eidsvoll Høyre



Det foregår store og små ting i bygda vår. Om man ser til sosiale medier og til lokalavisa vår EUB derimot, kan det være vanskelig å avdekke hva som faktisk er stort – og hva som er smått.

 

Smått eller stort

I forrige uke kunne vi lese at nesten 20% av elevene ved Råholt Ungdomsskole føler seg mobbet av andre elever ved skolen. Vi har dykket ned i tallene for alleskolene i Eidsvoll. Der kommer det fram eksempler hvor nær 30% av elevene på ett trinn sier de føler seg mobbet. På en skole, på ett trinn, sier hele 42,5% av elevene det samme.


Kilde: Elevundersøkelsen fra Utdanningsdirektoratet.

Denne uken kunne vi i EUB og i sosiale medier lese at: "...de eldre på Vilberg Helsetun ikke lenger skal få sjokolade og brus hver dag”, og at «bringebærsyltetøy og appelsinmarmelade fjernes».

Kilde: «eub.no, Facebook»

Dette bildet ble deretter kraftig nyansert av virksomheten selv, som kan fortelle at man i arbeidet med å forbedre kjøkkentjenestene ønsker å redusere lagerbeholdning og få ned matsvinnet. Matsvinnet skal adresseres ved at antall varianter av ulike påleggstyper etc. reduseres. Altså; Ikke for å redusere tilbudet til de eldre, men for å unngå å kaste mat.

Kilde: Kommunalsjef for Helse og Mestring, Nina Dahl Martinsen

 

Sosiale medier

Det kan være lett å se seg blind på det vi får presentert i hverdagen. Dette fører raskt til overforenkling og manglende innsikt i komplekse saker og spørsmål. Da blir det bare viktigere å oppmuntre til grundigere egen-research, refleksjon og kritisk tenking – nettopp for å unngå å bli fanget i overfladiske perspektiver som sosiale medier ofte fremmer.

Sosiale medier har blitt, og er, en integrert del av livene våre, og det er derfor viktig å være kritiske til disse kraftige innflytelsesrike plattformenes måte å presentere nyheter og annen input på. Du, jeg, og alle andre i samfunnet med tilgang til internett, i tillegg til de store medieaktørene, bruker blant annet sosiale medier til å fremme våre budskap. Dette er med på å bidra til et målrettet og filtrert bilde av virkeligheten.

Facebook, X, Instagram, Snapchat – alle plattformer som tillater hurtig respons. Svar og tilsvar kommer med en gang, og til alle døgnets tider. Før sosiale mediers inntog tok det tid å skrive en kommentar til et leserinnlegg eller en sak. Og da man var ferdig med å skrive, skulle dette sendes til mediet man ønsket kommentaren sin på trykk i. Der ble det moderert og vurdert. Denne prosessen har endret seg. Vi er alle vår egen redaktør, og det ser ut til at vi har blitt slepphendte på selvmoderering.

Så hvordan reagerer vi eidsvollinger på disse to nyhetene i sosiale medier? Står reaksjonene i forhold til hvor alvorlig saken er, og er den kildekritisk?

- Saken om mobbing må sies å få tittelen «Smått» med sine 32 «en tåre smiley», 8 «sjokkert smiley» og 2 «sint smiley», og hele 11 «tommel opp!». Totalt 53 reaksjoner og 56 kommentarer med gode, ganske nøkterne og reflekterte kommentarer.

- Saken om matsvinn må sies å få tittelen «Stort»: 48 «sint smiley», 32 «en tåre smiley», 1 «sjokkert smiley», 3 med «tommel opp!» og 1 «smiley som gliser». Totalt 85 reaksjoner og hele 134 kommentarer, som kan oppsummeres som sinte og bitre.

Refleksjon

Dersom du er ung og leser saken om de eldre som skal få færre påleggsvarianter i standardutvalget (men hvor de fortsatt kan melde ifra om spesielle ønsker), så kan det være vanskelig å sette seg inn i hvor alvorlig dette er. Mange unge lever i familier som opplever den verste «dyrtiden» på et par generasjoner, og har kanskje ikke mulighet til å ha brus og sjokolade hver dag, eller kunne velge det pålegget man aller mest ønsker seg hver dag.

Dersom du er eldre og leser saken om de unge, tror vi imidlertid at emnet synker vesentlig mer inn. De aller fleste av de barna som melder fra om mobbing har jo besteforeldre som bekymrer seg for barnebarna sine, og som helt sikkert vil se at kommunen tar tak i utfordringene både på skolen og i oppvekstmiljøet i kommunen vår.

Så hva driver disse reaksjonene på sosiale medier? Hva leser du ut av disse to sakene? Hva er det som får nettopp DEG til å reagere, og hvordan?

Clickbait

Vi forstår at en lokalavis også må følge «spillereglene» i dagens medieverden. Overskriften må gjerne invitere til et klikk, og presentasjonen på Facebook spiller en rolle når man skal engasjere og involvere leserne.

Men ønsker vi at lokalavisa skal bli mer tabloid enn tabloidpressen? Ønsker vi at lokalavisa må se seg nødt til å levere denne type sensasjonsjournalistikk, som vi så i saken om serveringen på Vilberg?

Vårt råd er enkelt; Les saken nøye, vær kritisk, og dersom du vil kommentere, så skriv en reflektert kommentar som bidrar til en konstruktiv samfunnsdebatt.

Og dersom du ikke har lest saken; la være å kommentere.

Kildekritikk

Avslutningsvis vil vi oppfordre til at alle lesere både leser selve saken og vurderer kildene selv. Dette er noe de unge nå lærer på skolen, og det er absolutt ikke noe vi som er noe eldre nødvendigvis har lært oss. Reflekter over at anonyme kilder med ganske sensasjonelle utsagn er noe annet enn nøkterne svar fra en leder i kommunen. Se at data fra en offentlig etat har større verdi enn «tror, mener og har hørt».

Sosiale medier har nok kommet for å bli. Det er både et gode, og kan være et onde. Da er det viktig at vi som enkeltpersoner i lokalsamfunnet behandler både sosiale medier, og andre medier, på en skikkelig måte - og at vi puster med magen og utøver kildekritikk. Også har vi tro på at de redaksjonelle mediene gjør det samme.

Det er viktig å også vurdere motivasjonen til de som kommenterer. Noen gjør det bare fordi de ikke klarer å styre seg, mens andre forsøker å bidra til en god diskusjon. Andre igjen har ingen intensjon om å bidra til noe godt eller konstruktivt. Alt dette er summen av oss eidsvollinger i sosiale medier.

 

Katarina Ottesen, Eidsvoll FrP

Elisabeth Gullikstad Albech, Eidsvoll Høyre