EidsvollPuls

EidsvollPuls

Trafikkfarlige Nyvegen har høy prioritet i fylket – så ble det stille

I slutten av september i fjor skrev vi om situasjonen for myke trafikanter langs Nyvegen, det vil si strekningen mellom Nygård og Råholt. Den gang Viken fylkeskommune startet arbeidet med en detaljreguleringsplan for gang- og sykkelvei, og ønsket innspill til planarbeidet fra både grunneiere, rettighetshavere og andre berørte.

Etter det EidsvollPuls erfarer har det ikke kommet lokale innspill til planarbeidet, men folk i både fylkeskommunen og Eidsvoll kommune bør være kjent med beboernes frykt for den livsfarlige veien, som også er den eneste veien til og fra skolen for mange barn.

Skolevei med livet som innsats. Ville du følt deg trygg hvis barnet ditt skulle sykle ned her?

Skolevei med livet som innsats. Ville du følt deg trygg hvis barnet ditt skulle sykle ned her? Her er et gratis forslag fra EidsvollPuls: Hva med å anlegge en liten rundkjøring her? Foto: Bjørn Hytjanstorp


Fikk ikke svar


For å sjekke status på saken sendte vi 18. mars en e-post til fylkesdirektør for samferdsel Thomas Wilhelm Tvedt der vi skrev følgende:

«I september i fjor skrev vi en artikkel om forholdene for myke trafikanter langs Nyvegen, og vi vil gjerne følge opp denne saken for å høre hvordan den ligger an. Fristen for innspill var 29. september 2023, og det er snart et halvt år siden. På vegne av beboerne på Bøn håper vi virkelig ikke saken har «forsvunnet» i overgangen fra Viken til Akershus. Denne vegstrekningen har nemlig vært fryktet av beboerne på stedet siden tidlig på 60-tallet.»

Tiden gikk, men vi fikk aldri noe svar. Det ble rett og slett helt stille fra fylkeskommunen.

Salvesen tok saken

16. april tok vi derfor kontakt med fylkestingsrepresentant Lars Birger Salvesen for å høre om han kunne hjelpe til, og allerede dagen etter sendte Salvesen inn et skriftlig spørsmål til fylkesrådet der han etterlyste svar.

- Dette er jo en svært viktig sak for dem det gjelder, så selvsagt vil jeg følge opp denne saken. Det er ingen som vil angre på at man trygger skoleveien, sier Salvesen til EidsvollPuls.

Svaret kom også, en snau uke senere, fra fylkesråd for samferdsel Håkon Snortheim:

- Saken har ikke forsvunnet, men har høy prioritet også i Akershus fylkeskommune, sier Snortheim i sitt svar.

Han legger til:

- Fylkeskommunen er nå i sluttfasen av reguleringsplanarbeidet og tar sikte på å ha et ferdig planforslag klar før sommeren. Planen vil deretter legges ut til offentlig ettersyn i dialog med Eidsvoll kommune. Dersom det ikke dukker opp større problemstillinger gjennom høringsrunden eller fra Eidsvoll kommune, mener fylkeskommunen det kan være mulig for kommunen å sluttbehandle planen i løpet av året.

Snortheim avslutter sitt svar med å snakke om prioriteringer.

- Faktisk gjennomføring av tiltaket er avhengig av prioriteringen i «Handlingsprogram for Samferdsel» og de årlige økonomiske rammene til Akershus fylkeskommune. Fylkesrådet har varslet at handlingsprogrammet for samferdsel skal behandles i løpet av 2024.

Lars Birger Salvesen kan selvsagt ikke love noe, men mener det endelig er håp for de myke trafikantene på Nygård.

- Det er jo gledelig at Akershus fylkeskommunen er i sluttfasen av reguleringsplanarbeidet, og at det tas sikte på å ha et ferdig planforslag klar før sommeren. Det er vanskelig å finansiere tiltak hvis planen ikke er ferdig, men jeg lover å følge opp saken. Jeg skal virkelig kjempe for dette tiltaket i handlingsprogrammet for samferdsel 2024 - hvis ikke er jeg klar til å ta kampen i 2025-forslaget. Nå har man venta lenge nok, sier Salvesen.

Lars Birger Salvesen er en ivrig syklist så vi inviterte KrF-politikeren med på en tur til Bønsdalen. Her fikk han virkelig kjenne på frykten da bilene suste forbi. - Det er skikkelig skummelt her, og så dårlig vei som det er, sa Salvesen, som om mulig ble enda mer sikker på at denne saken skulle han kjempe for

Lars Birger Salvesen er en ivrig syklist så vi inviterte KrF-politikeren med på en tur til Bønsdalen. Her fikk han virkelig kjenne på frykten da bilene suste forbi.

- Det er skikkelig skummelt her, og så dårlig vei som det er, sa Salvesen, som om mulig ble enda mer sikker på at denne saken skulle han kjempe for. Foto: Bjørn Hytjanstorp


Spent varaordfører


EidsvollPuls har forsøkt å få en kommentar fra Øyvind Blakset som er leder i hovedutvalget for samfunn og næring. Vi har ikke lykkes med det, men fikk svar fra partikollega og varaordfører Thomas Jacobsson.

- Jeg vil si det er på tide at fylkeskommunen gjør noe med denne veien, så i likhet med Salvesen kommer jeg også til å følge med på om tiltaket kommer inn i handlingsprogrammet. Jeg er også spent på hva det er som kommer i det varslede planforslaget, sier Jacobsson og legger til:

- Eidsvoll har en trafikksikkerhetsplan som ble behandlet tilbake i 2018, og allerede da var det varslet flere behov for denne strekningen. Ikke bare var forholdene for myke trafikanter for dårlige, men det har også blitt pekt på at det er for dårlig belysning langs strekningen. Det har i lang tid vært mye snakk om utbedringer av denne veien og jeg håper derfor at fylkeskommunen nå faktisk prioriterer denne veien i handlingsprogrammet. Jeg ser virkelig frem til å se planforslaget som fylkesråden varsler skal være klart nå i sommer.

Ikke bare er det skummelt å ferdes langs Nyvegen. Det er også farlig å ferdes på selve veien. Enkelte steder er nemlig sprekkene i asfalten så brede og dype at sykkelhjulet setter seg fast

Ikke bare er det skummelt å ferdes langs Nyvegen. Det er også farlig å ferdes på selve veien. Enkelte steder er nemlig sprekkene i asfalten så brede og dype at sykkelhjulet setter seg fast. Foto: Bjørn Hytjanstorp